Brána do jiné dimenze

17. února 2021 proběhlo velmi zajímavé setkání – eufemicky nazvané on-line participace projektu Staroměstská brána za účasti pana starosty Petra Hejmy, architekta  Marka Tichého a dvou pánů – Jakuba Dyby a Michala Smreka, kteří zastupovali investora. Dá se říct, že to bylo setkání především groteskní, protože veřejnost byla přizvána, aby tzv. participovala na projektu,  který nejenom, že už je hotov a nyní čeká na stavební povolení, ale především už se realizuje. Stačí si obejít budovu hotelu InterContinental a uvidíte, že práce už jsou v plném běhu. A ještě veselejší bylo, že u stolků se tu před kamerou sešla čtveřice vzájemně si přitakávající, takže nehrozil žádný nepříjemný názorový střet.

 

online-debata

Nicméně, pojďme si shrnout, co všechno jsme se dozvěděli :

 

  • Pan architekt Tichý nám vysvětlil, že budova Brand Storu je tady hlavně proto, aby se dalo někudy vylézt pohodlně z garáží a rovnou vyrazit za nákupy. A že o nějakém podobném objektu už uvažoval kdysi dávno tým architektů v čele s legendárním Karlem Filsakem, protože ten chtěl řešit celou plochu údajně úplně jinak. Takže neorganicky vklíněný objekt obchoďáku do prostoru náměstí Miloše Formana  bude nejspíš něco, co by si i Filsak přál.
  • Velké překvapení bylo určitě, že se ve finále zklidní o průměrně 800 aut denně doprava v Bílkové a Pařížské. Škoda, že se křišťálová koule už nezmínila o tom, jak zkolabuje už dnes velmi intenzivní doprava na Dvořákově nábřeží, přes kterou se povalí auta do vjezdu garáží hotelu. Stejnou trasou totiž pofrčí i výjezd z garáží.
  • Pan architekt a jeho tým mají rovněž přímo pohádkové štěstí  na požehnání osvícených památkářů, kterým v tomto mimořádném případě vůbec nevadí objekt skleněného kvádru o výšce téměř 17 m, protože jinak v této památkové zóně I. kategorie hlídkují jak ostříži i nad repasovaným okenním rámem do dvora. Zkrátka „milujeme moderní architekturu v památkové rezervaci“!
  • Zajímavá informace je určitě i to, že se v případě náměstí Miloše Formana vlastně vůbec nejedná o nějakou plochu náměstí, ale je to jen střecha podzemních garáží. Takže fakt není důvod k žádné mimořádné ochraně a úplně klidně se dá na takové střeše postavit obchoďák!
  • Hezká byla i poznámka pana architekta, že ho zaujal dotaz na obtížnost „světelného smogu“, který celý skleněný kvádr  bude vytvářet, a že se nad tím nyní zamyslí. Nechme se překvapit, ale určitě bude úplně stačit, když ochranka po večerníčku v celém obchoďáku zhasne.
  • Rozměry tohoto objektu a hlavně výška Brand Storu je marginální dotaz, není důvod to neustále malicherně přetřásat. Přece stačí,  že to bude nižší než okolní domy, takže už by ty dotazy mohly konečně ustat, ne? Podstatné je, že i stavba, která dle půdorysu zabírá plochu jako běžný staroměstský činžák a z původních devíti už se nám v projektu pěkně vyškrábala do výšky 17 metrů, je z hlediska architekta stavba „drobná“ a tečka.
  • Pan starosta nás uklidnil, že obec nemůže dozorovat nad tím, jak kdo využije svůj soukromý majetek a že vybetonovaná  nákupní zóna v historickém centru je něco, na co jsme stejně už dávno zvyklí.  
  • Oponující poznámka pana architekta Geberta byla smetena jako víceméně zbytečná a pan Dyba nás ještě upozornil, že Gebert má nejmíň co mluvit, protože má na svém facebookovém profilu návrh, jak to náměstí, které je stejně jen střecha, zastavět celé!
  • Od obou pánů zastupujících developera přišel celý vodopád informací o tom, jak neustále komunikují celý projekt s veřejností a jak jsou dotazovaní doslova nadšení jejich řešením. Takže je záhada, odkud a proč se najednou vynořilo několik nespokojenců, kterým ten obchoďák vražený do náměstí jak pověstný Prior v Jihlavě prostě vadí.
  • Hezkou poznámkou v samém úvodu přispěl pan Smerk, který diváky celého setkání ujistil, že firma, která hotel vlastní, je ryze česká a bude to celé platit českými penězi. Milá vlastenecká strunka!
  • Stejně sympatická je i další informace od pana Smerka - v případě obchoďáku s luxusními značkami Brand Store jde totiž především o cosi jako pomník našemu českému, tedy československému filmu a hlavně světově uznávanému režisérovi Miloši Formanovi. A právě tak bychom to měli chápat. Spojitost prodeje kabelek, hodinek a Miloše Formana sice není příliš čitelná, ale nějaká zajímavá vzájemná vazba tam jistě bude. Možná se to někdy i dozvíme.
  • Ale vůbec nejvtipnější moment celé participace se rytmicky zopakoval hned několikrát – monotónní dotazy na téma, jak je možné stavět obchoďák na území, které se dle platného územního plánu zastavět vůbec nesmí, vždy trpělivě ukončila asertivní odpověď, že právě proto se vede územní řízení… tedy aby to samozřejmě šlo.
  • Ale protože  nás pan starosta ujistil, že politická reprezentace zastupující obyvatele Prahy bude nestranná a vše je v kompetenci úředníků státní správy, můžeme klidně spát. Akce Brand Store prostě dopadne správně. Takže to podstatné víme a těšíme se na příští podobně zábavné setkání.

 

P.S. Věčná škoda jen, že jsme se nedozvěděli jedno skryté tajemství – proč se to celé vlastně jmenuje Staroměstská brána. Že by brána do úplně jiné dimenze? To bude asi to úplně poslední překvapení nakonec.

 

Záznam ze setkání "Online participace projektu "Staroměstská brána"

 

Abyste nemuseli hledat začátek "participace", spuštění videa je přednastaveno na začátek online dotazů (43:20).

 

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace